10 naukowo potwierdzonych powodów dla których warto jeść spirulinę

Okazuje się, że spirulinę może spożywać prawie każdy z nas. Spirulina jest przepełniona substancjami odżywczymi, które mają silny i bardzo korzystny wpływ na ludzki organizm, a w szczególności na mózg.

Poniżej przedstawiam 10 udowodnionych i popartych wynikami badań naukowych korzyści płynących ze spożywania spiruliny.

Powód nr 1: Spirulina zawiera bardzo dużo cennych składników odżywczych

Na początek krótko czym tak właściwie jest spirulina? Spirulina jest gromadą organizmów samożywnych rozwijającą się zarówno w słodkiej, jak i w słonej wodzie. Spirulina to handlowa nazwa cyjanobakterii (niebieskie algi), zwanych inaczej sinicami. 1 Aczkolwiek warto mieć na uwadze drobny fakt, że spirulina to nie jest to samo zielone paskudztwo, które co roku w samym środku upalnego sezonu masowo wyrzucane jest przez Bałtyk na polskie plaże. Sinice występujące w Bałtyku są toksyczne i niebezpieczne dla zdrowia. Więc żeby nikomu nie przyszło do głowy próbować zrobić z nich sałatkę. (Suchar, że  Strasburger by się nie powstydził)

Ale wróćmy do poważnych tematów. Podobnie jak rośliny, sinice mogą produkować energię z promieni słonecznych, poprzez proces zwany fotosyntezą. Spirulina była już znana i jedzona przez Azteków, ale renesans swojej popularności zaczęła ponownie przeżywać od momentu, gdy naukowcy z NASA w 1988 roku ogłosili, że ze względu na swoje właściwości może z powodzeniem być uprawiana w przestrzeni kosmicznej jako pożywienie dla astronautów. 2 Dzienna zalecana dawka spiruliny wynosi od 1 do 3 gramów, ale dopiero spożycie 10 gramów na dobę pozwala na efektywne wykorzystanie jej właściwości.

To naprawdę spektakularne jak bardzo odżywcza jest spirulina. Jedna łyżka (ok. 7 g) sproszkowanej spiruliny zawiera: 3

  • 4 gramy białka
  • Witaminę B1 (tiamina) w ilości odpowiadającej 11% dziennego zalecanego spożycia
  • Witaminę B2 (ryboflawina) w ilości odpowiadającej 15% dziennego zalecanego spożycia
  • Witaminę B3 (niacyna) w ilości odpowiadającej 4% dziennego zalecanego spożycia
  • Miedź w ilości odpowiadającej 21% dziennego zalecanego spożycia
  • Żelazo w ilości odpowiadającej 11% dziennego zalecanego spożycia

Zawiera również przyzwoitą ilość magnezu, potasu i manganu oraz wiele innych składników odżywczych potrzebnych każdemu z nas. Tyle dobra a tylko 20 kalorii i zaledwie 1,7 grama węglowodanów! Jak ktoś dba o linię to jest to bardzo dobra informacja.

To sprawia, że każdy gram spiruliny czyni ją jednym z najbardziej pożywnych pokarmów, jaki istnieje na świecie. Łyżka spiruliny zawiera małe ilości tłuszczu (około 1 g), przy czym stosunek obu kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 wynosi około 1,5 do 1. Krótko mówiąc idealnie. Przyswajalność białka znajdującego się w spirulinie porównywalna jest z białkiem z jaj kurzych. Zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, których potrzebujemy do jego przyswojenia. Często podnoszone jest twierdzenie, że spirulina zwieram witaminę B12, które jest nieprawdziwe. W rzeczywistości spirulina zawiera pseudowitaminę B12, której oddziaływanie na ludzki organizm nie zostało jak dotąd stwierdzone. 4 5

Powód nr 2: Spirulina jest silnym przeciwutleniaczem i ma właściwości przeciwzapalne

Uszkodzenia oksydacyjne mogą zaszkodzić nie tylko naszym komórkom, ale również naszemu DNA. To właśnie uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki mogą prowadzić do przewlekłych stanów zapalnych, które w konsekwencji przyczyniają się do rozwoju nowotworów oraz wielu innych niebezpiecznych chorób. 6 Spirulina jest fantastycznym źródłem przeciwutleniaczy, które mogą chronić przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

Głównym składnikiem aktywnym wchodzącym w skład spiruliny jest fikocyjanina. Ta substancja to silny przeciwutleniacz, który nadaje również spirulinie jej niepowtarzalny niebiesko-zielony kolor. Fikocyjanina jest bardzo skuteczna w walce z wolnymi rodnikami i hamuje wytwarzanie się zapalnych cząsteczek sygnałowych, dzięki czemu działa przeciwutleniająco i przeciwzapalnie. 7 8 9

Powód nr 3: Spirulina obniża poziom cholesterolu LDL oraz trójglicerydów

Choroby serca są obecnie jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. Wiadomym jest, że występuje wiele mierzalnych czynników przyczyniających się do rozwoju chorób serca. Jak się okazuje spirulina ma bardzo korzystny wpływ na serce. Na przykład, może obniżyć stężenie cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL i trójglicerydów, podnosząc jednocześnie poziom HDL („dobrego”) cholesterolu.

Przeprowadzono badanie z udziałem 25 osób ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 2. Wyniki tego badania pokazały, że spożywanie zaledwie 2 gram spiruliny dziennie znacznie poprawia wyniki stężenia wyżej wymienionych markerów. 10 W innym badaniu przeprowadzonym u osób z wysokim poziomem cholesterolu stwierdzono, że spożywanie zaledwie 1 grama spiruliny dziennie doprowadziło do obniżenia się średnio o 16,3% trójglicerydów, a cholesterolu LDL o 10,1%. 11 Liczne wyniki innych badań wykazały równie korzystny wpływ na poprawę tychże wyników, ale przy spożywaniu wyższych dawek wynoszących 4.5-8 g spiruliny dziennie. 12 13

Powód nr 4: Spirulina chroni cholesterol LDL przed utlenianiem się

Tłuszcze znajdujące się w ludzkim organizmie podatne są na uszkodzenia oksydacyjne. Zjawisko to zwane jest preoksydacją lipidową i jak wynika z wielu badań, jest kluczowym czynnikiem wielu poważnych chorób. 14 15

Również jednym z ważniejszych czynników w rozwoju chorób serca jest utlenianie się lipoprotein LDL we krwi. 16 Co ciekawe okazuje się, że przeciwutleniacze znajdujące się w spirulinie, okazują się być bardzo skuteczne w zmniejszaniu peroksydacji lipidów, co zostało wykazane zarówno w badaniach na zwierzętach, jak i na ludziach. 17 18 W badaniu przeprowadzonym na grupie 37 osób ze zdiagnozowaną cukrzycą typu drugiego, codzienne spożywanie przez nich 8 gram spiruliny znacznie przyczyniło się do obniżenia markerów wskazujących na uszkodzenia oksydacyjne, przy jednoczesnym wzroście stężenia we krwi enzymów antyoksydacyjnych. 19

Powód nr 5: Spirulina ma właściwości przeciwnowotworowe, a zwłaszcza zapobiega nowotworom jamy ustnej

Część badań prowadzonych nad spiruliną wykazuje, iż może ona mieć właściwości antynowotworowe. Badania przeprowadzone na zwierzętach wykazują, iż jej spożywanie przyczynia się do ograniczenia występowania raka, a także ogranicza rozrost guzów nowotworowych. 20 21

Zostały przeprowadzone szczegółowe badania nad właściwościami spiruliny w zakresie jej możliwości zapobiegania nowotworom jamy ustnej. Jedno z badań zostało przeprowadzone na 87 ochotnikach pochodzących z Indii ze zdiagnozowanymi zmianami przedrakowymi w jamie ustanej. Przez rok spożywali oni jeden gram spiruliny dziennie. Wyniki badań wykazały, że aż u 45% uczestników badania zanotowano całkowitą regresję zmian nowotworowych w porównaniu z 7% grupą kontrolną. 22 Co ciekawe, kiedy zaprzestali spożywania spiruliny u niemalże połowy badanych stwierdzono nawrót zmian przednowotworowych. W innym badaniu przeprowadzonym na grupie 40 ochotników również ze zdiagnozowanymi zmianami przednowotowrowymi jamy ustnej wykazano, iż spożywanie 1 grama spiruliny dziennie jest bardziej skuteczne w walce z rozwojem nowotworu, niż tradycyjne leczenie farmakologiczne. 23

Powód nr 6: Wyniki badań wykazują, że spirulina może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia krwi

Powszechnie wiadomo, że wysokie ciśnienie jest istotnym czynnikiem wielu śmiertelnych chorób, takich jak: zawały serca, udary, czy przewlekłe choroby nerek. Okazuje się, że w celu obniżenia ciśnienia krwi nie wystarczy zażywać 1 gram spiruliny dziennie, a dopiero dawka 4-5 gram na dobę prowadzi do widocznej regulacji ciśnienia krwi. 24 25 Jest to wynikiem wzrostu produkcji tlenku azotu – cząsteczki sygnałowej, która wspomaga rozszerzanie się i kurczenie naczyń krwionośnych. 26

Powód nr 7: Spirulina łagodzi objawy alergicznego nieżytu nosa

Wiosna w pełni. Może być lepsza informacja niż ta? Nieżyt nosa wywołują alergeny środowiskowe, takie jak pyłki, sierść zwierząt, czy kurz. Spirulina jest popularną alternatywą leczenia objawów alergicznego nieżytu nosa i istnieją naukowe dowody, że jest to metoda skuteczna. 27 Jedno z badań zostało przeprowadzone na 127 osobach z alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa, którym podawano 2 gramy spiruliny dziennie, odnotowało znaczące zmniejszenie objawów, takich jak: kichanie, nadmierna wydzielina z nosa, uczucie zatkanego nosa oraz swędzenie. 28

Powód nr 8: Spirulina może być skutecznym środkiem do walki z anemią

Istnieje wiele postaci niedokrwistości. Najbardziej rozpowszechnione są przypadki, polegające na obniżeniu poziomu hemoglobiny oraz czerwonych krwinek we krwi. Niedokrwistość jest dość częstym zjawiskiem występującym u osób starszych i prowadzi do chronicznego uczucia osłabienia oraz zmęczenia.

Badanie z udziałem 40 starszych osób cierpiących na niedokrwistość wykazało, że suplementacja spiruliną zwiększyła zawartość hemoglobiny w czerwonych krwinkach. Poprawie uległ również ich układ odpornościowy uczestników badania. 29 Jest to niestety jednostkowe badanie i trzeba poczekać na znacznie więcej wyników szczegółowych badań i analiz w tym zakresie.

Powód nr 9: Spirulina poprawia siłę i wytrzymałość mięśni

Powysiłkowe uszkodzenia oksydacyjne są jednym z głównych przyczyn czynników przyczyniających się do zmęczenia mięśni. Niektóre produkty roślinne, w tym i spirulina, mają działanie przeciwutleniające, a dzięki temu mogą przyczynić się do zminimalizowania tych szkód, w szczególności u osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Wyniki kilku badań wykazują, że spirulina zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni.

Dwa badania wykazały, że spożywanie spiruliny nie tylko zwiększa wytrzymałość, ale również znacznie skraca czas regeneracji. 30 31 Inne badanie przeprowadzone na studentach wyczynowo uprawiających sport wykazało, że suplementacja spiruliną zwiększyła siłę mięśni, aczkolwiek pozostała bez wpływu na ich wytrzymałość. 32

Tak czy inaczej suplementacja spiruliną jest wysoce zalecana wszystkim prowadzącym aktywny tryb życia.

Powód nr 10: Spirulina pomaga kontrolować poziom cukru we krwi

Wyniki badań przeprowadzone na zwierzętach dowodzą, że spirulina pomaga obniżyć poziom cukru we krwi. W niektórych przypadkach spirulina okazuje się być bardziej skuteczna niż leki przeciwcukrzycowe, w tym również te w skład, których wchodzi metformina. 33 34 35

Istnieją również dowody, iż takie same właściwości spirulina może wykazywać wobec ludzi. W badaniu przeprowadzonym na grupie 25 ochotników ze zdiagnozowaną cukrzycą typu drugiego, spożywanie zaledwie dwóch gramów spiruliny na dobę doprowadziło do imponujących wyników w postaci znacznego obniżenia poziomu cukru we krwi. 36 Marker długoterminowego poziomu cukru we krwi (HbA1c) obniżył się z 9% do 8%, co jest istotną zmianą. Z badań wynika, iż obniżenie poziomu tego markera o zaledwie 1% prowadzi do obniżenia ryzyka zgonu związanego z cukrzycą aż o 21%. 37 Niestety to badanie przeprowadzone było na małej grupie osób i trwało tylko dwa miesiące, chociaż jego wyniki pozwalają przypuszczać, iż spirulina może mieć zbawienny wpływ prozdrowotny dla osób cierpiących na cukrzycę typu drugiego.

To nie koniec listy zalet…

Spirulina ma również inne korzystne prozdrowotne właściwości wspomagające organizm w pozbywaniu się metali ciężkich. 38

Spirulina to najprawdziwsze na świecie super food. Osobiście uwielbiam dodawać spirulinę do koktajli owocowych, które dzięki niej nabierają szalonego koloru.

Źródła:

  1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Sinice
  2. http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19890016190.pdf
  3. http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3341
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10552882
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19702862
  6. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891584910005381
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19299804
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24691130
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12769719
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639401
  11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754631
  12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2211748/
  13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18714150
  14. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10459507
  15. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25547488
  16. http://journals.lww.com/co-lipidology/Abstract/2009/10000/Circulating_oxidized_LDL__a_biomarker_and_a.3.aspx
  17. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4320919/
  18. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3576896/
  19. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2788188/
  20. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2695150/
  21. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19432881
  22. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8584455
  23. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3919363/
  24. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754631
  25. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2211748/
  26. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19298191
  27. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24324897
  28. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18343939
  29. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4012879/
  30. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20010119
  31. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16944194
  32. http://journals.sfu.ca/ijmbs/index.php/ijmbs/article/viewArticle/51
  33. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23121873
  34. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23368938
  35. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22561632
  36. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639401
  37. http://www.bmj.com/content/321/7258/405
  38. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16615668

Komentarze (3)

  • Odpowiedź

    Bardzo ciekawy artykuł. Gdzie mozna ja kupić? po wpisaniu w Google wyskakuje spirulina w proszku, w kapsułkach…

    • Cześć. Spirulinę znajdziesz w internetowych i stacjonarnych sklepach ze zdrową żywnością, a także na allegro. Ja osobiście nie używam spiruliny w kapsułkach, gdyż jak dla mnie jest to zbyt mocno przetworzony produkt. Chociaż może się ona okazać rozwiązaniem dla osób, dla których smak i zapach sproszkowanej spiruliny okaże się być nieakceptowalny.

  • Odpowiedź

    Dziękuję za sporo przydatnych informacji. Temat jest mi bliski 🙂

Zostaw komentarz